• Tyytyväisiä asiakkaita vuodesta 2006
  • Hintatakuu
  • 24/7 apu
  • Matkatakuurahaston jäsen
KotiAfrikka-blogiMatkakertomus Etelä-Afrikasta – Krugerista Kapkaupunkiin lasten kanssa

Matkakertomus Etelä-Afrikasta – Krugerista Kapkaupunkiin lasten kanssa

05 September, 2019
Näytä kaikki

Matkailuneuvojamme Richard matkusti kuusivuotiaan poikansa kanssa safarille Etelä-Afrikkaan ja sen jälkeen kaupunkilomalle Kapkaupunkiin. Lue lisää kaksikon matkasta ja katso Richardin parhaat vinkit lapsiperheen lomailuun Etelä-Afrikassa.

Richard

Matkustin vähän aikaa sitten lomalle Etelä-Afrikkaan kahdestaan poikani kanssa.

Jos suunnittelet matkaa Etelä-Afrikkaan, kannattaa ehdottomasti selvittää, mitä paikalliset lait edellyttävät matkalaisilta.

Minulla piti esimerkiksi olla mukana kirjallinen lupa vaimoltani ja poikani syntymätodistus. Kaikkien asiakirjojen on oltava englanninkielisiä.

Edes menolennolle ei pääse ilman tarvittavia dokumentteja. Muista siis aina tarkistaa ajankohtaiset säännöt, jotka koskevat matkustamista alle 18-vuotiaiden lasten kanssa.

Saapuminen Etelä-Afrikkaan

Saavuimme perille Etelä-Afrikkaan matkattuamme kokonaisen päivän ja majoituimme Peermont Metcourt Hotelissa, joka sijaitsee vain 10 minuutin ajomatkan päässä lentokentältä. Pitkän matkan jälkeen oli ihanaa kömpiä nukkumaan oikeaan sänkyyn, ja hotelli oli muutenkin todella hieno. Huoneemme oli tilava, ja aamiaisbuffetti oli täydellinen.

Seuraavana päivänä meidät noudettiin hotelliltamme, ja matka jatkui kohti Pestana Kruger Lodgea. Ajomatka kesti viisi tuntia, ja matkan varrella pidimme pienen tauon huoltoasemalla, josta ostimme lounasta, juotavaa ja välipalaa mukaan huoneeseemme vietäväksi. Pestanassa on uima-altaan vieressä myös oma pieni myymälä, josta voi ostaa pikkupurtavaa, jäätelöä ja muuta vastaavaa.

Perillä meitä olivat vastassa sekä lodgen ystävälliset työntekijät että Afrikkasafarin matkaopas.

Pestana sijaitsee täydellisellä paikalla Crocodile Riverin rannalla (näköalat terassilta joelle ovat todella huikeita) Krugerin kansallispuiston vieressä.

Sisäänkirjautuessamme huonetasomme korotettiin ”Deluxe roomiin”, jonka ikkunasta oli hieno näköala Crocodile Riverille. Suosittelen huonetason korotusta muillekin, jos se on mahdollista, sillä näköalat huoneesta olivat uskomattoman upeita – sekä päivällä että etenkin illalla auringonlaskun aikaan.

Pestana

Seuraavana päivänä meillä oli ohjelmassa safari Krugerin kansallispuistossa ja vierailu Chimp Eden -simpanssikeskuksessa.

Pestanassa majoittuessamme päätimme jättää Lohikäärmevuorilla käynnin väliin, sillä ajomatka olisi ollut liian pitkä pojalleni. Sen sijaan päätimme viettää kokonaisen ylimääräisen päivän safarilla.

Krugerin kansallispuiston bush-kasvillisuus on pääasiassa matalaa, joten eläimiä on helppo nähdä.

Yritimme poikani kanssa bongata enemmän eläimiä kuin oppaamme, mutta siinä emme onnistuneet, sillä hän oli todella taitava havaitsemaan eläimiä luonnossa.

Olin ollut aiemmin safarilla sekä Keniassa että Tansaniassa, mutta Kruger oli monella tapaa yllätys.

Ensinnäkin: bush-luonto, toiseksi: hyvät tiet. Ja kolmanneksi: eläimiä on todella paljon, joten vaikka Krugerin villieläinpopulaatiot eivät ole aivan yhtä tiheitä kuin esimerkiksi Masai Marassa tai Serengetissä, mahdollisuudet kaikkien ”big 5” -eläinten bongaamiseen ovat täällä aivan yhtä hyvät kuin muissa tunnetuissa safarikohteissa. Me onnistuimme näkemään niistä neljä jo ensimmäisen kolmen tunnin aikana. Neljänneksi: Kruger on erinomainen safarikohde harrastelijavalokuvaajille, sillä täältä löytyy Masai Maran ja Serengetin savanneihin verrattuna enemmän vaihtelevia maisemia.

sarvikuono

Missasimme ainoastaan leopardin, mutta sen sijasta näimme gepardeja, jotka ovat hyvin harvinaisia Krugerissa – niitä elää täällä vain 120 yksilöä. Emme kuitenkaan harmitelleet asiaa sen enempää – olimme enemmän innostuneita siitä, että saimme parin tunnin sisällä nähdä peräti kaksi eri sarvikuonon poikasta. Suloisten pikkuotusten näkeminen lämmitti mieltä.

Kapkaupunki

Pestana Kruger Lodgessa oli mahtavaa, mutta seuraavaksi oli aika jatkaa matkaa Kapkaupunkiin.

Täällä majoituimme Premier Cape Townissa (Cape Manor). Hotellin henkilökunta oli todella palvelualtista, ja ruoka – aamiainen, a la carte ja huonepalvelu – oli yksinkertaisesti herkullista.

Kapkaupungissa vierailun aikana ohjelmassamme olivat seuraavat lapsiperheille sopivat aktiviteetit:

• Puolipäiväretki Cape Pointiin, Seal Islandille ja Boulders Beachille (pingviinejä)
  • Zipline-vaijeriliuku
  • Pöytävuori ja akvaario

Suosittelen päiväohjelman laatimista lasten ehdoilla. Tärkeintä on muistaa, ettei yritä ahtaa päivään liian montaa aktiviteettia.

Kapkaupungilla on paljon tarjottavaa, ja on hyvä suunnitella loman ohjelmaa hieman etukäteen, jotta lapset voivat valmistautua tuleviin rientoihin.

Etelä-Afrikka

Cape Pointin puolipäiväretkellä käydään Seal Islandilla (veneretki), Hyväntoivonniemellä, Cape Pointin niemekkeellä ja Boulders Beachilla (pingviinejä). Retki on monipuolinen ja mielenkiintoinen (myös lapsille) ja tarjoaa hienoja luontomaisemia.

Jännityksestä pitäville perheille Kapkaupungista löytyy monenlaisia seikkailukohteita, jotka tarjoavat ikimuistoisia elämyksiä.

Kokeilimme poikani kanssa zipline-vaijeriliukua Hout Bayssa. Erinomaisten oppaiden/ohjaajien ja seitsemän erilaisen köysiradan ansiosta retki oli molempien mielestä todella hauska.

Kapkaupunki

Retki Pöytävuoren (Tafelberg) huipulle kuuluu lähes pakollisena jokaisen Kapkaupungin-kävijän ohjelmaan. Lapset pitävät erityisesti huipulle vievästä köysiradasta, ja vuoren laelta avautuvat maisemat ovat aivan uskomattomia. Lapsiperheiden kannattaa suunnata Table Mountainille aamupäivällä, sillä iltapäivällä ihmisiä voi olla ruuhkaksi asti. Retki kannattaa myös ajoittaa mahdollisimman pilvettömään päivään, Pöytävuori voi nimittäin jäädä pilvien alle piiloon pariksikin päiväksi kerrallaan. Vuoren huipulla on myös mahdollista syödä hyvä lounas. Murkina onkin tarpeeseen, sillä reissulla menee helposti kolme tuntia.

Two Oceans Aquariumiin

Pöytävuorelta jatkoimme matkaa Two Oceans Aquariumiin, joka sijaitsee Victoria & Alfred Waterfrontilla. Akvaario ei ole järin suuri, mutta se on todella kaunis ja lapsille hauska elämys.

V&A tarjoaa valtavasti tehtävää ja nähtävää: voit nauttia maisemista maailmanpyörässä, viihdyttää lapsia leikkipaikoilla, vaeltaa kaupoissa ja putiikeissa, herkutella jossain alueen monista perheystävällisistä ravintoloista ym.

Jos minulta kysytään, vierailu Kapkaupunkiin sopii täydellisesti safariloman jatkeeksi.

Richard, Afrikkasafari.fi

Käytämme evästeitä sivuston käyttökokemuksen parantamiseksi ja markkinoinnin kohdentamiseen. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.

Voit kieltää evästeiden käytön klikkaamalla tästä. Tässä tapauksessa käytämme vain yhtä evästettä muistamaan, että olet kieltänyt evästeiden käytön.