TURVATAKUU - Lue lisää

Matkakertomus Keniasta: Karibu Kenia ja Happy Paradise Mauritiuksella

09.01.2020
Näytä kaikki

Viime syyskuussa kollegamme Bianca matkusti isänsä kanssa ensin Keniaan ja sitten rantalomalle Mauritiukselle. Lue lisää heidän kokemuksistaan alla.

Jeep

Meitä odotti 12 ihanaa lomapäivää Afrikassa! ”Me” olimme siis minä ja 73-vuotias isäni, jolla oli jo safarikokemusta Etelä-Afrikasta.

Koneemme laskeutui Nairobiin varhain aamulla. Koska meillä oli e-viisumit ja koska saimme matkalaukkumme todella nopeasti, seisoimme jo 30 minuutin kuluttua laskeutumisesta lentoaseman ulkopuolella nauttimassa vielä viileästä ja ihanan raikkaasta aamuilmasta. Oppaanamme ja kuljettajanamme toiminut Charles tervehti meitä iloisesti, ja yhdessä lähdimme ajamaan kohti Amboselin kansallispuistoa.

Amboseli on englanniksi ”Land of Dust – Pölyinen maa”, eikä nimi voisi olla osuvampi. Noin viiden tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme perille lodgeemme, jossa siistiydyimme nopeasti ja lähdimme saman tien ensimmäiselle game drive -ajelulle edellä mainitun pölyn keskelle… Amboseli on suhteellisen pieni kansallispuisto, mutta sen maisemat ovat yllättävän vaihtelevia ja sen eläimistö on todella monipuolinen. Näimme mm. kirahveja, vesiantilooppeja, virtahepoja, pelikaaneja, puhveleita, yhden gepardin, puunoksilla uinailevia leopardeja ja laiskottelevia leijonia. Alku lupasi hyvää!

Hyena

”Siistiytyminen” ennen safariajelua on kyllä melko turhaa, sillä ajelun jälkeen hienonhienoa pölyä tuntuu olevan joka paikassa!

Kahden päivän kuluttua jatkoimme matkaa Amboselista Nairobiin, jossa teimme ylimääräisen pysähdyksen käydäksemme David Sheldrickin norsujen orpokodissa. Orvot norsuvauvat ruokitaan joka päivä kello 11.00, ja vierailun aikana opimme paljon uutta norsujen hoidosta ja aikuistuneiden norsujen vapauttamisesta takaisin luontoon. Norsuista pitävälle suojelukeskus on taatusti yksi matkan kohokohdista!

Vierailun jälkeen nautimme herkullisen lounaan Karen Blixen Tamambo Cafe & Restaurantissa.

Seuraava etappimme oli Naivashajärvi, jonne saavuimme ajettuamme noin 2,5 tuntia mäkisten maisemien läpi.

Saimme nauttia kauniista luonnosta veneretkellä, jonka vetäjänä toimi erittäin puhelias nuori opas. Järvellä aika tuntui pysähtyneen. Eri lintulajit pesivät vedestä kohoavissa omituisen näköisissä kelopuissa, seeprat ja vesiantiloopit laidunsivat rannan ruohikossa ja virtahepoperheet kelluskelivat hiljakseen vedessä – onneksi kuitenkin turvallisen välimatkan päässä meistä.

Naivashajärvi osoittautui täydelliseksi paikaksi rentoutua pitkän päivän ja pitkän ajomatkan jälkeen.

Seuraavana päivänä jatkoimme kohti Nakurajärven kansallispuistoa, joka on pikkuinen mutta sitäkin mielenkiintoisempi puisto. Puisto tunnetaan paitsi järvestään myös pienistä vesiputouksistaan. Siellä onnistumme näkemään pari sarvikuonoa, joten saimme onnitella toisiamme kaikkien Big Five -eläinten bongaamisesta! (Big Five -eläimet ovat: leijona, puhveli, sarvikuono, leopardi ja norsu.)

Seuraavana päivänä otimme kurssin kohti Masai Maraa.

Ajoimme masaiden pääkaupungin Narokin läpi ja ihmettelimme tienvarren markkinoiden vilkasta menoa. Meno oli niin äänekästä, värikästä ja eksoottista, että teki mieli pysähtyä ja lähteä itsekin nauttimaan tunnelmasta. Meidän oli kuitenkin jatkettava matkaa tiellä, joka oli niin kuoppainen, että se tuntui enemmän perunapellolta – mutta toisaalta höykytystä saattoi ajatella ilmaisena afrikkalaisena hierontana

Kenya

Teimme lyhyen pysähdyksen Afrikkasafarin sponsoroimassa lastenkodissa. Toimitin perille 11-vuotiaan tyttäreni koululuokan kokoamat lahjoitukset enkä voinut olla hymyilemättä nauravien lasten leikkejä seuratessani.

Saavuimme perille myöhään iltapäivällä, ja heti aterian jälkeen lähdimme ensimmäiselle game drive -ajelulle Kenian kenties tunnetuimpaan kansallispuistoon. Masai Mara on pinta-alaltaan n. 1500 km2 ja se muodostaa osan Serengetin ekosysteemiä. Suurin osa Kenian eläimistä elää Masai Maran suojelualueella. Nimi Masai Mara tulee sanasta Masai, joka viittaa masaiheimoon , ja sanasta Mara, joka tarkoittaa ”pilkullista”. (Ylhäältä katsottuna savannia koristavat yksittäiset puut todella muistuttavatkin pilkkuja/täpliä.)

Masai Marassa näimme todella paljon upeita eläimiä.

Erityisen mieleenpainuvia olivat:

Masai Mara

Leijonaperheet poikasineen, urosleijona tuoreen saaliinsa kanssa, nauravat hyeenat, kultasakaali, albiinoapina ja pikkuinen norsuvauva perheineen. Masai Marassa voi tietenkin nähdä myös paljon kirahveja, seeproja, gaselleja, impaloja, puhveleita, gnuuantilooppeja ym.
Viikon tapahtumarikkaan kiertomatkan jälkeen oli vihdoin aika sanoa näkemiin eli ”Kwaheri Kenya” – tulemme varmasti uudelleen!

Lensimme Nairobista Mauritiukselle – lentomatka kesti n. 4,5 tuntia – ja illalla saavuimme etelärannikolla sijaitsevalle hotellillemme.

Seuraavat päivät vietimme tutustumalla lomaparatiisin eri rantoihin ja hotelleihin.

• Etelärannikko: Bel Ombre
  • Lounaisrannikko: Le Morne
  • Länsirannikko: Tamarin Bay, Flic en Flac, Point aux Pimentes (Grand Baie)
  • Koillisrannikko: Grand Gaube
  • Itärannikko: Mahebourgin lähellä

Toiseksi viimeisenä iltapäivänä lähdimme shoppailemaan Port Luisiin, mistä löysimme ostoskeskuksia, kauppoja, markkinoita ja paljon pieniä putiikkeja.

Mauritiuksella on helppo matkustaa (vaikka siellä onkin vasemmanpuoleinen liikenne). Bussit ajavat säännöllisesti saaren ympäri ja lyhyemmät matkat voi hyvin taittaa taksilla. Auton voi myös vuokrata, jos haluaa lähteä tutkimaan paikkoja omin neuvoin.

Mauritius

Luonnon muovaamat rannat ovat valkohiekkaisia ja leveitä, ja niitä on todella paljon. Hienointa Mauritiuksella on kuitenkin värikäs kulttuuri! Saarivaltiossa kaikkien uskontojen edustajat elävät nimittäin rinta rinnan sulassa sovussa.